تبلیغات
فاتولز - جدیدترین ابزار رایگان وبمستر
شبکه های اجتماعی - بررسی نفوذ اینترنت و شبکه های اجتماعی
 
شبکه های اجتماعی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : اعظم بخشی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ






یکی از نگرانی‌های مشترک والدین در همه‌ی جوامع نحوه استفاده دانش‌آموزان‌شان از اینترنت است. استفاده از اینترنت حتی می‌تواند آثار و پیامدهای منفی بر رفتارهای جوانان و نوجوانان داشته باشد، دانش‌آموزان ممکن است در معرض مطالب و تصاویر خشن و غیرمجاز موجود در پایگاه‌های اینترنتی قرار گیرند. دسترسی به چنین مطالبی ممکن است کاملاً تصادفی یا عمدی باشد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
عصر  حاضر عصر مطبوعات، رسانه های گروهی و ارتباطات است. دنیای كنونی ما عصر تاخت و تاز وسایل ارتباط  جمعی ازجمله رادیو، تلویزیون، ماهواره، تلفن همراه و اینترنت می باشد. جوان امروز دیگر محدودیت های     گذشته را ندارد. هر لحظه در هر كجا كه باشد می تواند با هر نقطه ای از جهان كه بخواهد ارتباط برقرار كند. ورود به دنیای مجازی و یا به عبارت بهتر زندگی در محیط های مجازی امری بدیهی به شمار می رود  و   ازشاخصه های مهم رسانه های پست مدرن این است که به راحتی در اختیار افراد با سبك ها و هنجارهای   مختلف  اجتماعی قرار گرفته و این امر به مرور میزان كنترل خانواده ها  و مدارس بر آموخته های نسل جدید و نیز   كیفیت  و جهت گیری های آموزشی و تربیتی خانواده ها، مدارس و جامعه را متأثر ساخته است. بنابراین   لازمه  تعادل در این محیط های مجازی برخورداری از یكسری مهارت های فنی و فناوری است.   
 
لطفاً برای خواندن بیشتر ادامه مطلب را دنبال کنید ...

علل گرایش نوجوانان به اینترنت

علل جذب و گرایش نوجوانان به اینترنت را می توان به شرح زیر بیان کرد:
1- قابلیت های جذاب اینترنت: ویژگی های جذاب اینترنت برای نوجوانان عبارتند از:
الف) وب سایت ها: که مجموعه ای از اطلاعات، سرگرمی و تعامل در یک مکان منحصر به فرد را در اختیار کاربران قرار می دهد.
ب) موتور های جست و جو: موتور های جست و جو از منابع وب اند که می توان از آن ها برای جست و جو درباره تمامی مسائل و موضوعات مورد نظر استفاده کرد.
ج) گپ خانه ها: سایت های خاصی اند که اجازه می دهند نوجوانان و جوانان مکالمه های آنی داشته باشند. اتاق های گفت و گو، معمولاً بر حسب موضوع یا هدف گفت و گو کننده تقسیم شده اند.
د) ارسال پیام های آنی: نرم افزار هایی که به طور عمده نوجوانان را آن برای ارسال پیام های آنی به کسانی که دارای همان نرم افزارند، استفاده می کنند.
ه) صفحه های اطلاعات: نرم افزاری است که اجازه می دهد نوجوانان سوال ها و اطلاعات خود را با موضوع های خاص ارسال کنند.
و) پست الکترونیکی: نرم افزاری است که توسط آن می توان پیغام های خود را به نشانی های مشخص فرستاد و یا دریافت کرد.
ز) وبلاگ ها: وب سایت خاصی است که فرد می تواند افکار، احساسات و کارهای خود را در آن به رشته تحریر درآورد و از آن نگه داری کند.
2- پر کردن اوقات فراغت: یکی از علل مصرف بالای اینترنت در میان نوجوانان و جوانان، پر کردن اوقات فراغت است؛ زیرا امکانات ورزشی یا تفریحی به اندازه کافی در اختیار آنان قرار ندارد. اکثر خانواده ها نیز از این امر استقبال می کنند که نوجوانان در خانه و در کنار آن ها با یک کامپیوتر و اشغال خط تلفن سرگرم باشند، غافل از این که در صورت استفاده نامناسب از اینترنت، آثار منفی و مخرب آن به مراتب بیش تر از بسیاری از سرگرمی های دیگر است.
3- فرار از خود و ناکامی های زندگی: اینترنت برای بسیاری از نوجوانان و جوانان پناه گاهی است که از مشکلات، دردها و رنج های خود به آن روی می آورند و به عنوان یک ابزار سرگرم کننده به آن نگاه می کنند.
4- عدم شکل گیری هویت مطلوب در نوجوانان، وجود شکاف های اجتماعی ، شکاف بین نسل ها و نیز از هم پاشیدگی تعاملات بین والدین و فرزندان ، از دیگر علل گرایش نوجوانان به استفاده از اینترنت می تواند باشد.



اینترنت و جامعه پذیری

ورود فناوری‌های نوظهور به عرصه زندگی شخصی و اجتماعی در عصر حاضر بسیاری از معادلات در زمینه روند جامعه‌پذیری افراد را تغییر داده است.در این میان جامعه‌پذیری و شخصیت‌یابی دانش‌آموزان به عنوان نسلی که به اقتضای سن خود بیشتر با فناوری‌های روز سروکار دارند؛ دغدغه والدین در درجه اول و مربیان تعلیم و تربیت در درجه بعد شده است. به همین خاطر به مفهوم جامعه پذیری وعوامل جامعه پذیری افراد در این پژوهش نیز می پردازیم.
جامعه پذیری همنوایی فرد است با هنجارهای گروهی و هر یك از اعضای جدید گروه به حكم جامعه پذیری رفتار خود را موافق مقتضیات گروه در می آورد و دانسته یا نادانسته راه و رسم زندگی گروهی را می پذیرد.این جریان از طریق كنش متقابل اجتماعی صورت می پذیرد و مردم به وسیله آن شخصیت خود را به دست آورده و شیوه زندگی جامعه خود را می آموزند. جامعه پذیری فرد را به آموختن هنجارها، ارزش ها، زبان ها، مهارت ها، عقاید و الگوهای فكر و عمل كه همگی برای زندگی اجتماعی ضروری می باشد، قادر می سازد. www.migna.ir آلن بیرو در فرهنگ علوم اجتماعی، جامعه پذیری را اینگونه تعریف می كند: «فرآیندی كه بر پایه آن ،مجموعه حیات و فعالیت های انسانی در شبكه وابستگی های متقابل اجتماعی جای می یابند. از نظر او جامعه پذیری فرآیندی است روانی– اجتماعی كه بر پایه آن شخصیت پایه تحت تأثیر محیط، خصوصاً نهادهای تربیتی، خانوادگی و دینی شكل می یابد».گی روشه جامعه شناس فرانسوی آن را فرآیندی می داند كه به بركت آن، شخص در طول حیات خویش تمامی عناصر اجتماعی– فرهنگی محیط خود را فرا گرفته، درونی می كند و تحت تأثیر تجارب و عوامل اجتماعی معنادار با ساخت شخصیت خود یگانه می سازد،تا خود را با محیط اجتماعی ای كه باید در آن زیست نماید، تطبیق دهد. بروس كوئن در كتاب مبانی جامعه شناسی،تعریفی مختصری از آن را ارائه می دهد: «جامعه پذیری فرآیندی است كه به انسان راه های زندگی كردن در جامعه را می آموزد، و به انسان شخصیت می دهد و ظرفیت های او را در جهت انجام وظایف فردی به عنوان عضو جامعه توسعه می بخشد.

- عوامل جامعه پذیری افراد

جامعه پذیری فرآیندی است كه به موجب آن جامعه فرهنگش را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهد و فرد را با شیوه های پذیرفته شده و تأیید شده زندگی سازمان یافته اجتماعی سازگار می كند. از سوی دیگر فرد در جریان این فرآیند خود را با محیط اجتماعی پیرامون خود سازگار می نماید.كاركرد جامعه پذیری آنست كه استعدادها و اموری را كه فرد به آن نیازمند است فرامی گیرد، و نظام ارزش ها،آرمان ها و انتظارات متقابل جامعه را به فرد منتقل می نماید و چگونگی ایفای نقش را به فرد آموزش می دهد. این فرآیند كه دارای مراحل گوناگونی است كه از بدو تولد تا آخر عمر را در بر می گیرد، عوامل متعددی ایفای نقش می كنند كه ما در این بخش به تبیین مهمترین عوامل آن می پردازیم. از میان این عوامل، برخی بصورت آشكار و برخی دیگر بصورت پنهان و نا خودآگاه به این امر مبادرت می ورزند. نكته دیگر اینكه نباید اهمیت این عوامل را یكسان پنداشت؛ زیرا درجه تأثیر پذیری فرد از هریك از این عوامل در دوره های زمانی مختلف از زندگی فرد ممكن است متفاوت باشد كه در ذیل این عوامل را بررسی می كنیم.

الف) تبیین ارتباط بین نقش خانواده با جامعه پذیری افراد

در میان عوامل مختلف جامعه پذیری، نقش خانواده از برجستگی خاصی برخوردار است، علت این امر را می توان در این واقعیت جست كه اولاً شكل گیری شخصیت افراد تا حدود زیادی در خانواده صورت می گیرد و فرزندان عمدتاً ویژگی های رفتاری والدین خود را كسب می كنند؛ ثانیاً این نقش خانواده بیشتر هنگامی مشاهده می شود كه فرد در سال های اولیه زندگی خود قرار دارد و شخصیت وی همچون لوح سفیدی برای اولین بار در حال شكل گیری است.
محیط خانوادگی عامل قطعی مؤثر در ایجاد شرایط سازنده ای است كه ارزش ها و گرایش های شخص را شكل می دهد. بخش مهمی از این فرآیند در درون خانواده بصورت عمدی و آگاهانه انجام می پذیرد ولی بخش زیادی از آن نیز كاملاً ناخودآگاه است. الگوهای كنش متقابل اجتماعی درون خانواده ممكن است مدل های ناخواسته را برای شكل گیری رفتار و شخصیت بعدی كودكان، یعنی زمانی كه به بلوغ و دوره جوانی می رسند، فراهم سازد. به هر حال اگر جامعه پذیری یا «اجتماعی شدن» فرآیندی باشد كه نسل های مختلف یك جامعه را به یكدیگر پیوند می دهد «خانواده» از عوامل عمده جامعه پذیری از دوران كودكی تا جوانی و پس از آن است كه بصورت یك سلسله مراحل پی در پی رشد و تكامل، نسل ها را به یكدیگر مربوط می سازد.
همانطور كه پروفسور ماسگروو نیز تأیید كرده «خانواده» عامل اصلی و تعیین كننده در جامعه پذیری افراد می باشد.
خانواده اولین جایی است كه مجموعه ای از ارزش ها و هنجارهای جامعه به فرد القا می شود و میزانی از دانش و آگاهی اجتماعی و سیاسی در اختیار وی قرار داده می شود. خانواده مهمترین آموزشگاه كودك پیش از آغاز تحصیلات رسمی او محسوب می شود. عمل آگاهانه یا ناآگاهانه اعضای خانواده در برابر كودك ، او را برای جامعه آینده آماده می كند. به عقیده صاحبنظران، روند و نتایج آموزش و پرورش كودك در درجه نخست به شیوه زندگی خانواده، كه واحد اساسی و مركزی جامعه است و به ویژه به مناسبات میان پدر و مادر بستگی دارد. خانواده شخصیت كودك، سپس شخصیت نوجوان و سرانجام شخصیت جوان را شكل می دهد.
اما فرآیند جامعه پذیری در محیط خانواده نه با فشاری فلج كننده همراه است و نه معلول تقلیدی بی هدف است كه كوركورانه انجام گیرد، بلكه همانگونه كه «استوتزل» می گوید این فرآیند عبارت از «سازگاری كاملاً هدف داری» است كه به عوض آنكه كودك علی رغم میل خود آن را تحمل كند،آن را می طلبد و در واقع نوعی سازگاری حساب شده و ارادی است. ثانیاً كودك با كسب تجارب مشخص در دوره های بعد زندگی و آرمان هایی كه رفته رفته بر اثر این تجارب برای خود ترتیب می دهد، الگوی اولیه شخصیت او را دگرگون می سازد و شخصیت نهایی او در واقع نتیجه انطباق هایی است كه در سراسر عمر به نحو پویایی در مواجهه با اوضاع و احوال اجتماعی و فرهنگی و قبول مقام های مختلف و ایفا نقش های مربوط به آن، از او سر می زند. امروزه نقش خانواده بعنوان یكی از عوامل جامعه پذیری دچار تغییر شده است و برخلاف گذشته فرزندان و به ویژه جوانان برای مدت زمان بیشتری در معرض تأثیر سایر عوامل قرار دارند.كه در ذیل به این عوامل خواهیم پرداخت.

ب) تبیین ارتباط بین نقش نظام آموزشی باجامعه پذیری افراد

جامعه پذیری فرآیندی است كه از طریق آن افراد، دانش ها، مهارت ها، ارزش ها و الگوهای رفتاری جامعه خویش را كسب می كنند. در كودكی جامعه پذیری از خانواده آغاز می شود،اما آژانس های مختلفی پس از خانواده ایفای نقش می كنند و هریك از این آژانس ها می توانند مسیرهای مختلفی را به كودك آموزش دهند كه ناشی از فرهنگ آژانس مؤثر بر شناخت كودك است و می تواند نشئت گرفته از فرهنگ جامعه ،خرده فرهنگ ها و حتی وضعیت خاص روانی یك شخص باشد و بنابراین این آژانس ها می توانند مسیرهای گوناگون و گاه متعارض و متضادی را به كودك القا كنند كه در نهایت معرفت كسب شده توسط كودك می تواند از انطباق كامل با فرهنگ جامعه تا ضدیت با فرهنگ غالب، متغیر باشد. نخستین آژانسی كه از سوی جامعه و با هدف جامعه پذیری كودك ایجاد و وارد عمل می شود نهاد رسمی آموزش و پرورش است.كه هدف اصلی این نهاد همان جامعه پذیر كردن یا آماده ساختن كودك برای حضور و درك به موقع و هماهنگ ساخت ها،كاركردها و فرهنگ جامعه جهت نشان دادن عملكرد معقول اعم از واكنش ها، رفتار یا كنش، در جهت رفع نیازها و رسیدن به اهداف جمعی است. در این مرحله مؤسسات آموزشی مختلف در چارچوب نظام آموزشی، نقش اساسی تری را در جامعه پذیر كردن و رشد شخصیت فرد بر عهده می گیرند.
1-كودكستان، برای كودك دنیایی است كه در آن ارتباط با دیگران، همسازی، یادگیری اجتماعی و اطاعت از بزرگتر به گونه ای متفاوت از خانواده آموخته می شود.
2- دبستان فقط به آموزش خواندن و نوشتن، حساب و علوم نمی پردازد؛ بلكه كودك یا نوجوان در جریان آن با ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و قواعد بازی آشنا می شود. در این مرحله، مدرسه نقش جامعه پذیركردن را بیشتر از خواندن و نوشتن ایفا می كند. دانش آموز در حین آموزش، وقت شناسی، نظم، ارتباط گروهی، احترام به دیگران، همزیستی و همنوایی، رعایت بهداشت و ... را نیز فرا می گیرد و در خود درونی می كند و از این طریق رشد شخصیت پیدا می كند.
3- دبیرستان گرچه مسئولیت انتقال دانش و مهارت و تكنیك و آماده كردن فرد برای قبول مسئولیت اجتماعی و پذیرش حرفه و شغل را بر عهده دارد؛ ولی در جریان چنین آموزشی هم روند جامعه پذیری با آموزش درس هایی همچون تعلیمات اجتماعی، تعلیمات دینی، تاریخ و جغرافیا و ... ادامه دارد. بعلاوه دانش آموز با شركت در گروه های ورزشی، خیریه، پژوهشی، نمایش ها،گروه های سخنرانی و ... زندگی اجتماعی را تجربه می كند.
4- در مراحل عالی و سطوح دانشگاهی نیز كه آموزش به لحاظ تخصص و مهارت در سطوح بالاتری است، باز هم جامعه پذیری بطور رسمی یا ضمنی جریان دارد، از قبیل مفهوم عدالت اجتماعی، درك مشاركت در امور اجتماعی، فهم علل نابرابری های اجتماعی، اوقات فراغت، حقوق بشر و... .
نظام آموزشی با انتقال ارزش ها و الگوهای رفتاری، قوانین و مقررات بصورت یكسان در كلیه سطوح جامعه و بوسیله نهاد مدرسه و دانشگاه موجبات همگونی و انسجام اجتماعی را فراهم می آورد. نظام آموزشی با تدریس زبان رسمی عامل مهمی در وحدت ملّی و ایجاد ارزش های مشترك و مفاهیم اجتماعی یكسان بین گروه ها خرده فرهنگ ها و اقوام مختلف جامعه است و از این طریق عامل مهمی درجامعه پذیری افراد و سرانجام همبستگی و انسجام اجتماعی به شمار می رود.

پ) تبیین ارتباط بین نقش گروه همسالان با جامعه پذیری افراد

یكی دیگر از عوامل جامعه پذیری گروه همسالان است.گروه همسالان متشكل از افرادی می باشد كه درون یك مجموعه سنی خاص قرار می گیرند و معمولا در سراسر زندگی شان ارتباطات نزدیك و دوستانه برقرار می كنند كه نمونه یك مجموعه طبقات سنی بعنوان مثال دانش آموزان یک مدرسه یا دانشجویان یك دانشگاه می باشند. افراد حجم عظیمی از اطلاعات و نگرش ها را از همسالان و دوستان خود بصورت غیر رسمی فرا می گیرند.گروه های همسالان و دوستان، حس ارزشمند بودن را در فرد ایجاد می كنند. دوستان به تبادل عقاید و اطلاعات می پردازند و به شكل دهی دیدگاه های یكدیگر درباره جهان خارج و پدیده های آن كمك می كنند. از آنجا كه افراد مایلند دیگران آن ها را دوست داشته باشند و به آن ها احترام بگذارند، افراد غالباً ارزش ها و رفتار خود را به گونه ای جرح و تعدیل می كنند تا با انتظارات كسانی كه با آنان تعامل دارند همخوانی داشته باشد. این امر بطور خاص در دوران نوجوانی و جوانی حائز اهمیت است كه تماس با افراد همسن، نوعی احساس امنیت را در جوانان ایجاد می كند و حتی ممكن است رفتار وی را بیش از هر عامل دیگری شكل دهد.در مواردی كه جامعه ای شاهد شكاف و تضاد بین نسل ها باشد یا نسل های مختلف تجربیات متفاوتی داشته باشندگروه همسالان و دوستان اهمیت فزاینده ای می یابد. اهمیت گروه همسالان و دوستان در جامعه فعلی ما به علت گسترش بی رویه شهرنشینی و تبعات آن از جمله كاهش نفوذ و اقتدار والدین و نهادهای سنتی و همچنین طولانی شدن دوره جوانی در اثر گسترش آموزش از یكسو و بیكاری و بالا رفتن سن ازدواج از سوی دیگر افزایش یافته است.گروه همسالان و دوستان ممكن است بر مبنای محلّه، مدرسه، دانشگاه، سن یا یك فعالیت مشترك و یا آمیزه ای از این عوامل تشكیل گردد. فقدان نهادهای سازمان یافته كافی برای اوقات فراغت جوانان باعث شده است كه اهمیت گروه همسالان و دوستان در شرایط فعلی جامعه افزایش یابد.

ت) تبیین ارتباط بین نقش وسایل ارتباط جمعی با جامعه پذیری افراد

عامل دیگری كه در فرآیند جامعه پذیری بایستی مورد توجه قرار گیرد، وسایل ارتباط جمعی است. انسان امروز به لحاظ شرایط حاكم بر زندگی اجتماعی، هرگز نمی تواند خود را از وسایل ارتباط جمعی و اخبار دنیایی كه اورا در بر گرفته است، مستغنی بداند. جهان پهناوردر اثر پیشرفت های شگرف وسایل ارتباطی بسیار كوچك جلوه كرده است، به گونه ای كه مك لوهان لقب دهكده جهانی بدان داده و برای توصیف نقش تعیین كننده ارتباطات در زندگی اجتماعی انسان، این برهه را «عصر ارتباطات» نام نهاده اند. نظام كنترل شده رسانه های جمعی نقش مؤثری در جامعه پذیری ایفا می كند.
با افزایش هر چه بیشتر تفكیك حوزه خانه از محل كار و رسمی شدن آموزش، نظارت اولیا بر جوانان محدودتر شده و رسانه این جای خالی اولیا را هرچه بیشتر پر كرده و ارزشمند تر می شود.گرچه شاید بیننده خود آگاه نباشد، اما اطلاعات و دانش ها به درون ضمیر ناخودآگاه او جاری شده، بی آنكه خود بداند این ارزش های تلقینی در آن ها دیده می شود. این دانش ها كه بصورت تصاویر و به حالت متمركز تولید می شوند، بوسیله رسانه های جمعی به داخل ذهن توده ای تزریق شده و به همسان كردن رفتار كه مورد نیاز نظام تولید صنعتی است كمك می كند.
اثرات وسایل ارتباط جمعی بسیار گسترده و گوناگون است، این اثرات ممكن است بصورت دراز مدت و كوتاه مدت انجام گیرد. این اثرات ممكن است ناشی از محتوای برنامه ها باشند و همچنین احتمال آن می رود كه بر روی عقاید، ارزش ها، اطلاعات، مهارت ها، گرایش ها و رفتارهای ظاهری تأثیر بگذارند. درهمان حال برنامه های رسانه ها،گرایش های جوانان به موقعیت شغلی، مصرفی، سیاسی، عشق و زندگی خانوادگی را شكل می دهد و از این راه می تواند بر كنترل غیر مستقیم بینندگان خود نقشی داشته باشد.
قدرت و اثرات رسانه های جمعی ، سال های بسیاری است كه توجه جوامع را به خود جلب كرده است. اعضای خانواده هر یك جداگانه و یا در كنارهم با وسایل ارتباط جمعی مرتبط و پیوسته هستند و حواس خود را به پیام های این رسانه پیوند می زنند. در جریان جامعه پذیری افراد توسط رسانه های جمعی، هنجارهای گروهی زیر به افراد آموخته می شود:
1-آداب اجتماعی: شامل غذا خوردن،نشستن،تعارف كردن
2-شعائر اجتماعی : مناسك دینی، آداب و تشریفات یك آیین خاص كه دارای قدمت و اهمیت فراوان باشد.
3-اخلاق اجتماعی: رسوم اجتماعی مهمی كه جامعه نقض آن ها را سخت ناپسند بشمارد.
4-مقررات اجتماعی: رسم هایی كه جامعه با خواست و آگاهی به وجود می آورد مثل مقررات راهنمایی و رانندگی.
در نتیجه یادگیری این آموزش ها كه جملگی بر اثر امكان یادگیری اجتماعی حاصل از استفاده از رسانه های جمعی است ،شخص با جامعه پیام فرست همنوا و همرنگ شده ،ارزش ها و هنجارهای مذكور را درونی كرده و به نظم جامعه مورد نظر كمك می كند.بنابراین ما در معرض انواعی از وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، فیلم، مجله، روزنامه،كتاب، اینترنت و ماهواره قرار داریم. سوالی كه در اینجا مطرح می شود این است كه نقش رسانه های جمعی در جامعه پذیری افراد چیست؟همانطور كه می دانیم وسایل ارتباط جمعی دارای كاركردهای گوناگونی هستند؛ از جمله آموزش، اطلاع رسانی و انسجام دهی، فعالیت های فرهنگی ،آموزشی و تفریحی.
آموزش: وسایل ارتباط جمعی به لحاظ ویژگی منحصر بفردی كه دارند، چنانچه به درستی بكار گرفته شوند، می توانند همانند مدرسه و دانشگاه در تربیت و آموزش افراد جامعه به خوبی عمل كنند. رسانه ها حتی از جهاتی نسبت به مدرسه و دانشگاه از امتیازاتی برخوردارند. مدرسه و دانشگاه از آغاز تا پایان محدودیت زمانی دارند؛یعنی فقط سال هایی چند از حیات كودك یا جوان را به خود مشغول می دارند، اما وسایل ارتباط جمعی بی هیچ محدودیت در تمامی مراحل زندگی با انسان هایند و از آغاز تا پایان عمر را می پوشانند. رسانه های ارتباط جمعی چه مكتوب (روزنامه، مجلات،كتاب و...) و چه غیر مكتوب (رادیو، تلویزیون،اینترنت، ماهواره و ...) بزرگترین سهم را در راه انتقال میراث فرهنگی و فكری بشریت به عهده گرفتند و تعالی فرهنگ انسانی را موجب می شوند.
اطلاع رسانی و انسجام دهی: وسایل ارتباط جمعی، مردم را از رویدادهای داخلی و خارجی آگاه می سازند. این گونه وسایل موجب آگاهی سریع مردم از اوضاع یكدیگر و حوادث و رویدادهای جهان می شوند. بنابراین نظام ارتباط جدید عهده دار اداره كردن و سازمان دادن و حفظ رابطه متعادل بین دو نیروی علم و فناوری در جامعه است، به گونه ای كه جامعه با حفظ استمراری و پایداری خود، توانایی انطباق و دگرگونی را هم داشته باشد.
فعالیت های فرهنگی،آموزشی و تفریحی: رسانه های گروهی زمینه های تفریح و سرگرمی افراد جامعه را در اوقات فراغت فراهم می آورند. بنابراین بخشی از كاركرد رسانه های گروهی، تفریح و تفنن برای افراد جامعه است. این گونه برنامه ها نیز ضمن برخورداری از جنبه های تفننی، می توانند با فعالیت های فرهنگی و آموزشی همراه شوند. بنابراین رسانه های جمعی مردم را در برابر جامعه ای كه باید به آن مرتبط باشند و به گونه شایسته ای آن را بپذیرند و از ماهیت قواعد و هنجارهای آن شناخت پیدا كنند، مهیا می نمایند و این عمل نیز توسط فرآیند جامعه پذیری صورت می گیرد.
اما باید دانست که رسانه های گروهی مانند تلویزیون، سینما،مطبوعات و اینترنت از جمله عواملی هستند كه می تواند در هدایت و تربیت و سازندگی و بالا بردن شعور اجتماعی افراد نقش مؤثری ایفا كند و برعكس آن نیز می تواند اتفاق بیفتد، یعنی اگر جهت آن خلاف خیر و صلاح عمومی باشد می تواند باعث گمراهی و انحراف و فساد و آلودگی و گاه بزهكاری شود. در نوجوانان تأثیر سینما، اینترنت، تلویزیون بیش از رادیو است. مشاهده فیلم های وحشتناك و فیلم های همراه با قتل و كشتار، سرقت های مسلحانه، صحنه های وقیح روابط جنسی در بیننده تأثیراتی برجا می گذارد كه گاه ممكن است به صورت بروز عقده ها، پریشانی های روانی و انحرافات اخلاقی و حالات بیمار گونه در اطفال و نوجوانان منعكس می شود. این اثرات در افرادی كه دارای زمینه های روانی باشد به مراتب شدیدتر و عمیق تر است. میل نهفته سرگرم شدن، زیستن در جهانی تخیلی، شركت غیر مستقیم در حوادث مهیج، شناختن شخصیت های جذاب و هیجان انگیز، فراموش كردن زندگی واقعی، گریز از ملاك های روزمره، راز جذابیت رسانه ها می باشد وبه واسطه جذابیتشان اثرات روحی و تربیتی بر اطفال و نوجوانان می گذارد. معمولاً با استفاده از تلویزیون، اینترنت و ... سعی می شود فرآیند اجتماعی شدن صورت گیرد. می توان بعد از خانواده مهم ترین وسیله اجتماعی شدن كودكان را رسانه دانست. از طریق این وسایل می توان به یك فرهنگ صدمه زد، یك فرهنگ را به نابودی كشاند ویك فرهنگ را توسعه داده و آن را در دیگر مراكز فرهنگی اشاعه داد و یك فرهنگ را از ورطه نابودی نجات داد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394
اعظم بخشی
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:56 ب.ظ
You are so awesome! I do not think I've truly read a single thing like that before.
So wonderful to discover somebody with some genuine thoughts on this
topic. Seriously.. many thanks for starting this up. This site is one
thing that is required on the web, someone with some originality!
شنبه 14 مرداد 1396 04:20 ب.ظ
Nice post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon on a
daily basis. It will always be interesting to read articles from other authors and use a little something from their web
sites.
سه شنبه 10 مرداد 1396 12:20 ب.ظ
An impressive share! I have just forwarded this onto a friend
who was doing a little homework on this. And he in fact bought
me breakfast simply because I discovered it for
him... lol. So let me reword this.... Thanks for the meal!!
But yeah, thanks for spending some time to talk about this subject here
on your site.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 01:53 ق.ظ
Good day very cool website!! Man .. Excellent .. Superb ..

I'll bookmark your web site and take the feeds additionally?
I'm glad to find so many helpful info right here within the publish,
we'd like work out extra techniques in this regard, thank you for sharing.
. . . . .
جمعه 1 اردیبهشت 1396 02:35 ق.ظ
Hello Dear, are you really visiting this website on a regular basis, if so afterward you will definitely take pleasant knowledge.
دوشنبه 21 فروردین 1396 07:54 ب.ظ
Everything is very open with a really clear explanation of the
challenges. It was really informative. Your
website is very useful. Thanks for sharing!
دوشنبه 21 فروردین 1396 05:41 ب.ظ
I'm not sure why but this weblog is loading extremely slow for me.
Is anyone else having this issue or is it a problem on my end?
I'll check back later on and see if the problem still exists.
یکشنبه 20 فروردین 1396 11:30 ق.ظ
Thanks to my father who told me regarding this website,
this webpage is really amazing.
سه شنبه 15 فروردین 1396 11:00 ق.ظ
Now I am ready to do my breakfast, after having my breakfast coming over again to read
further news.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر